Ο νεαρός, γυμνός άνδρας πατάει σταθερά στο αριστερό σκέλος, ενώ το άνετο δεξί κινείται πίσω και πλάγια, δημιουργώντας έντονη αντιθετική κίνηση στο σώμα. Θα κρατούσε στο δεξιό χέρι κάποιο στρογγυλό αντικείμενο και στο αριστερό κάποιο επίμηκες.
Απόλλωνας, λόγιος Ερμής, Ηρακλής, νικητής αθλητής και επιτύμβιο άγαλμα νέου είναι κάποιες από τις ερμηνείες των μελετητών για το έργο.
Οι επικρατέστερες απόψεις ταυτίζουν τη μορφή με τον αργείο ήρωα Περσέα, που έφερε στο δεξί χέρι την κεφαλή της Μέδουσας (Παυσανίας 2, 21, 6), και στο αριστερό τη χαλύβδινη ἅρπη (δρεπάνι), το όργανο του αποκεφαλισμού, ή με τον τρώα πρίγκιπα Πάρη, που κρατούσε στο δεξί χέρι το μῆλον τῆς Ἔριδος, για να το προσφέρει στην Αφροδίτη, και στο αριστερό το τόξο, με το οποίο σκότωσε τον Αχιλλέα.
H πλειονότητα των ερευνητών θεωρεί τον Έφηβο έργο κάποιου γλύπτη της αργειο-σικυώνιας σχολής, συνεχιστή του Πολύκλειτου, ίσως του σικυώνιου Κλέωνα.