«Ο Έφηβος των Αντικυθήρων»

Ο νεαρός, γυμνός άνδρας πατάει σταθερά στο αριστερό σκέλος, ενώ το άνετο δεξί κινείται πίσω και πλάγια, δημιουργώντας έντονη αντιθετική κίνηση στο σώμα. Θα κρατούσε στο δεξιό χέρι κάποιο στρογγυλό αντικείμενο και στο αριστερό κάποιο επίμηκες.

Απόλλωνας, λόγιος Ερμής, Ηρακλής, νικητής αθλητής και επιτύμβιο άγαλμα νέου είναι κάποιες από τις ερμηνείες των μελετητών για το έργο.

Οι επικρατέστερες απόψεις ταυτίζουν τη μορφή με τον αργείο ήρωα Περσέα, που έφερε στο δεξί χέρι την κεφαλή της Μέδουσας (Παυσανίας 2, 21, 6), και στο αριστερό τη χαλύβδινη ἅρπη (δρεπάνι), το όργανο του αποκεφαλισμού, ή με τον τρώα πρίγκιπα Πάρη, που κρατούσε στο δεξί χέρι το μῆλον τῆς Ἔριδος, για να το προσφέρει στην Αφροδίτη, και στο αριστερό το τόξο, με το οποίο σκότωσε τον Αχιλλέα.

H πλειονότητα των ερευνητών θεωρεί τον Έφηβο έργο κάποιου γλύπτη της αργειο-σικυώνιας σχολής, συνεχιστή του Πολύκλειτου, ίσως του σικυώνιου Κλέωνα.

speak icon
  • Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αρ. ευρ. Χ 13396
  • 340 – 330 π.Χ.
  • Ύψ. 1,94 μ.
  • Μπρούντζος
  • Προέλευση: Αρχαίο Ναυάγιο Αντικυθήρων, Δεκέμβριος 1900
Βιβλιογραφία
  • Βλαχογιάννη, Ε. (2012). Τα Γλυπτά. Θεοί και ήρωες μέσα από τη θάλασσα, Στο Ν. Καλτσάς, Ε. Βλαχογιάννη & Π. Μπούγια (Επιμ.), Το ναυάγιο των Αντικυθήρων, το πλοίο, οι θησαυροί, ο μηχανισμός, σσ. 80-81, αρ. 23. Αθήνα: ΥΠ.ΠΟ.
  • Dafas, K.A. (2019). Greek Large-Scale Bronze Statuary, The Late Archaic and Classical Periods, BICS Supplement 138, pp. 68-82, pl. 58, 60-71, London: Institute of Classical Studies, School of Advanced Study, University of London.
  • Καββαδίας, Π. (1990). Ἀνακοίνωσις περὶ τῶν ἐκ τῆς παρὰ τὰ Ἀντικύθηρα θαλάσσης ἀγαλμάτων, ΠΑΕ 1900, 98, 100, 102, εικ. 5.
  • Ridgway, B.S. (1997). Fourth-Century Styles in Greek Sculpture, pp. 340-342, pl. 83 a-d., Wisconsin: University of Wisconsin Press.
music