Άγαλμα εφήβου. Το «Παιδί του Κριτίου»

Το άγαλμα είναι γνωστό ως «Παιδί του Κριτίου», από το όνομα του γλύπτη στον οποίο αποδίδεται. Παριστάνει ένα νεαρό γυμνό αγόρι με σοβαρή έκφραση και μαλλιά αναδιπλωμένα γύρω από στεφάνι. Το σώμα του στηρίζεται στο αριστερό σκέλος, ενώ το άλλο παραμένει χαλαρό, στη χαρακτηριστική στάση του ονομαζόμενου «αυστηρού ρυθμού», της τεχνοτροπίας που αναπτύσσεται μετά τους Περσικούς Πολέμους του 480 π.Χ.

Η εμπειρία των καταστροφικών, αλλά νικηφόρων πολέμων ενάντια στους Πέρσες εισβολείς, φέρνει αλλαγές στην κοινωνία, τη σκέψη και την τέχνη της Αθήνας. Οι γλύπτες μελετούν τη γλώσσα του σώματος και προσπαθούν να αναδείξουν τον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου. Στον άκαμπτο κορμό των αρχαϊκών αγαλμάτων αντιπαραθέτουν μια πιο φυσιοκρατική στάση, με μεγαλύτερη ανατομική ακρίβεια και πλαστικότητα.

Το «Παιδί του Κριτίου», η παλαιότερη, ίσως, δημιουργία του «αυστηρού ρυθμού», θεωρείται έργο-σταθμός στην ιστορία της γλυπτικής, καθώς σηματοδοτεί τη μετάβαση από την αρχαϊκή στην κλασική τέχνη. Πιθανότατα παριστάνει αθλητή, νικητή σε κάποιο αγώνισμα της γιορτής των Μεγάλων Παναθηναίων.

speak icon
  • Μουσείο Ακρόπολης, αρ. ευρ. Ακρ. 698
  • Μετά το 480 π.Χ.
  • Ύψ. 1,22 μ.
  • Μάρμαρο Πάρου
  • Προέλευση: Αθηναϊκή Ακρόπολη
Βιβλιογραφία
  • Adornato, G. (2019). Kritios and Nesiotes as Revolutionary Artists? Ancient and Archaeological Perspectives on the So-Called Severe Style Period, American Journal of Archaeology 123, pp. 575-576, 579, 581, fig. 17.
  • Ridgway, B. S. (1970). The Severe Style in Greek Sculpture, pp. 31-33, 38, fig. 41, 43-44. Princeton: Princeton University Press.
  • Stewart, A, (2008). The Persian and Carthaginian Invasions of 480 B.C.E. and the Beginning of the Classical Style: Part 1, The Stratigraphy, Chronology, and Significance of the Acropolis Deposits, American Journal of Archaeology 112, pp. 377-412, no. 10.
music