Η τοιχογραφία των ταυροκαθαψίων

Μία από τις έξι, τουλάχιστον, συνεχόμενες μετόπες, που κοσμούσαν περιμετρικά τους τοίχους ενός δωματίου, με το ίδιο θέμα των ταυροκαθαψίων ή ταυροπαιδιών, δηλαδή των ακροβατικών αλμάτων πάνω από το σώμα επιτιθέμενων ταύρων.

Στο συγκεκριμένο πίνακα απεικονίζονται πιθανόν τρία βασικά «επεισόδια» ενός τύπου άλματος πάνω από τον ταύρο: πρώτα το πιάσιμο των κεράτων, έπειτα η εκτίναξη του σώματος του αθλητή με τη δόνηση της κεφαλής του εξαγριωμένου ζώου, η οποία οδηγεί σε κατακόρυφη αιώρηση του αθλητή πάνω στην πλάτη του ταύρου, και, τέλος, η προσγείωση του αθλητή πίσω από το ζώο. Οι ταυροπαιδιές λάμβαναν συχνά χώρα στο περιβάλλον, τουλάχιστον, του ανακτόρου της Κνωσού, και φαίνεται ότι ενείχαν κάποιο λατρευτικό συμβολισμό, λαμβάνοντας υπόψη τη συμβολική ταύτιση του ταύρου με τη ζωτική δύναμη της φύσης.

speak icon
  • Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, αρ. ευρ. Τ.14
  • 1450 – 1400 π.Χ. (Όψιμη ΥΜ ΙΒ – ΥΜ ΙΙ)
  • Μέγ. μ. (μαζί με το πλαίσιο) 0,7 μ.
  • Νωπογραφία
  • Προέλευση: Κνωσός, ανατολική πτέρυγα ανακτόρου
Βιβλιογραφία
  • Marinatos, N. & Palyvou, C. (2007). The Taureador Frescoes from Knossos: a new study, Στο B. Manfred, N. Marinatos & C. Palivou, Taureador Scenes in Tell el-Dab’a (Avaris) and Knossos, (pp. 115 – 126), Österreichische Akademie der Wissenschaften Denkschriften der Gesamtakademie 43, Untersuchungen der Zweigstelle Kairo des Österreichischen Archäologischen Institutes 27. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
music