Η τοιχογραφία των Μικρών Πυγμάχων από τη Θήρα

Η διάσημη τοιχογραφία των Μικρών Πυγμάχων κοσμούσε άλλοτε το δωμάτιο Β1 του Κτηρίου Β, ενός κεντρικού κτηριακού συγκροτήματος στον ολοζώντανο προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου.

Η τοιχογραφία παρουσιάζει την πυγμαχία δυο αγοριών, που δεν θα ήταν μεγαλύτερα από 12 χρονών. Παρουσιάζονται σε προφίλ, με τους οφθαλμούς τους ολόκληρους, κατά τον χαρακτηριστικό τρόπο απόδοσης της εποχής. Έχουν τα μαλλιά τους ξυρισμένα, με μακριές τούφες να κυλούν χαριτωμένα στους ώμους. Παλεύουν με τις δεξιές γροθιές επενδεδυμένες με κάποιου είδους γάντια, ως δεξιόχειρες αθλητές. Το ένα αγόρι φορά κοσμήματα, ενώ το άλλο όχι, κάτι που προβλημάτισε από νωρίς τους μελετητές.

Το αινιγματικό θέμα της παιδικής πάλης δεν έχει παράλληλο στο προϊστορικό Αιγαίο και για το λόγο αυτό δεν μπορεί να ερμηνευτεί με βεβαιότητα, αν δηλαδή απεικονίζει ένα άθλημα, ένα τελετουργικό μύησης ή κάποιον μύθο.

speak icon
  • Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αρ. ευρ. EAM ΒΕ 1974.26
  • Περ. 1600 π.Χ. (ΥΚ Ι περίοδος)
  • Ύψ. 1,95 μ. Πλ. 0,94 μ.
  • Νωπογραφία σε ασβέστη
  • Προέλευση: Κτήριο Β, δωμάτιο Β1, Ακρωτήρι Θήρας
Βιβλιογραφία
  • Georma, F. (2018). The Representation of the Human Figure on Theran Wall-paintings: Conventions and Stylistic Observations, In A.G. Vlachopoulos (Ed.), Χρωστήρες. Paintbrushes. Wall-Painting and Vase-Painting of the Second Millennium BC in Dialogue, International Conferenceon Aegean Iconography Held at Akrotiri, Thera, 24-26 Μay 2013. (pp. 292-299). Athens: Society for the Promotion of Theran Studies. Aνακτήθηκε από: https://www.academia.edu/41545772/GEORMA_The_presentation_of_human_figure_on_theran_wall_paintings
  • Τελεβάντου, Χ. (1992). Θηραϊκές τοιχογραφίες: οι ζωγράφοι, Στο Χ. Ντούμας. (Επιμ.), Ακρωτήρι Θήρας. Είκοσι Χρόνια Έρευνας (1967-1987). Συμπεράσματα – Προβλήματα – Προοπτικές (σσ. 57-66), Αθήνα: H εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία.
music