Δύο όστρακα αττικού μελανόμορφου λέβητα με παράσταση των επιτάφιων άθλων του Πελία

Στη μια όψη, απεικονίζεται η πάλη του Πηλέα, βασιλιά της ομηρικής Φθίας και πατέρα του Αχιλλέα, με την Αταλάντη. Ο γυμνός ήρωας την κρατεί σφιχτά από το χέρι και έχει εφαρμόσει λαβή γύρω από τους ώμους της. Η Αταλάντη, διάσημη για τις πολεμικές και αθλητικές της δεξιότητες, υπήρξε η μόνη γυναίκα ανάμεσα σε πολλούς άνδρες στους επιτάφιους αγώνες που διοργάνωσε ο Άκαστος για να τιμήσει τον νεκρό πατέρα του, Πελία, τον βασιλιά της Ιωλκού. Ανάμεσα στους θεατές που παρακολουθούν με ενδιαφέρον την πάλη Πηλέα και Αταλάντης εικονίζονται δύο γυναίκες, μαζί με πολλούς δορυφόρους ήρωες, από τους οποίους κατονομάζονται ο Δάμας, ο Κελάας(;) και ο Ἀστερίων.

Στην άλλη όψη, μια μεγάλη ομάδα διαγωνιζομένων επιδίδεται στον ακοντισμό. Στο αριστερό άκρο σώζεται το χέρι ενός ρίπτη, που είναι έτοιμος να ρίξει το ακόντιο. Από κάτω διακρίνεται το ᾆθλον (δηλ. το έπαθλο) του αγωνίσματος, ένας τριποδικός λέβης, ο οποίος, μάλιστα, συνοδεύεται με την επιγραφή «λέβες».

Μερικοί από τους ακοντιστές κατονομάζονται, επίσης, με επιγραφές. Είναι οι Ἲφιτος, Μελανίων, Καπανεύς, Ἀμφιάραος και Περίφας. Τον ρυθμό στους αγωνιζόμενους δίνει με την μουσική του ο αυλητής Φίλομβος, που στέκεται μεταξύ Αμφιαράου και Καπανέως.

speak icon
  • Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αρ. ευρ. A 15147 (α) + A 15466 (β)
  • Περ. 560 π.Χ.
  • (α) Μηκ. 0,14 μ. Πλ. 0,09 μ. (β) Μηκ. 0,20 μ. Πλ. 0,114 μ.
  • Πηλός
  • Προέλευση: Ακρόπολη της Αθήνας
Βιβλιογραφία
  • Andreadaki-Vlazaki, Μ. & Balaska, Α. (2014). The Greeks: Agamemnon to Alexander the Great, pp. 269-270, no 274, (G. Kavvadias), Athens: Ministry of Culture-Kapon Editions.
  • BAPD 1281.
music