Αττικός ερυθρόμορφος αμφορίσκος παναθηναϊκού τύπου, με παράσταση Αθηνάς Προμάχου και πυγμαχίας

Στη μια όψη του αγγείου, η Αθηνά Πρόμαχος, κραδαίνοντας το δόρυ και κρατώντας ασπίδα με επίσημα (σύμβολο που στόλιζε την επιφάνεια του όπλου) τον Πήγασο, βαδίζει προς έναν βωμό. Η επιγραφή πίσω από τη θεά αναφέρεται στον ωραίο Πυθοκλή («ΠΥΘΟΚΛΕΕ[Σ] ΚΑΛΟΣ»), ενώ μια δεύτερη επιγραφή γύρω από την ασπίδα της σε έναν άλλον όμορφο νέο, το όνομα του οποίου δεν σώζεται («Ο...Σ ΚΑΛ[Ο]Σ»). Στην άλλη όψη, απεικονίζεται αγώνας πυγμαχίας μεταξύ δύο εφήβων, με τα χέρια τυλιγμένα σε δερμάτινους ιμάντες. Ο αριστερός νέος καταφέρει πλήγμα στον αντίπαλο με τη γροθιά του, ενώ με το πόδι του τον αναγκάζει να πέσει στο έδαφος. Εκείνος, παραδέχεται την ήττα του απαγορεύοντας, σηκώνοντας δηλαδή τον δείκτη του δεξιού του χεριού. Στο πεδίο πίσω τους, τα δύο ακόντια, καθώς και ο αρύβαλλος, η στλεγγίδα και το σφουγγάρι υποδηλώνουν τον χώρο της παλαίστρας.

speak icon
  • Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αρ. ευρ. A 1689
  • Περ. 500 π.Χ. Του Ζωγράφου του Πυθοκλέους
  • Ύψ. 0,19 μ. Διάμ. χείλους 0,73 μ. Διάμ. βάσης 0,67 μ.
  • Πηλός
  • Προέλευση: Αίγινα
Βιβλιογραφία
  • A Journey to the Land of Immortals: Treasures of Ancient Greece (Tokyo 2016) 156 no. 247 (C. Avronidaki), Tokyo National Museum.
  • BAPD 200209
  • Καλτσάς, N. (Επιμ.), (2004). Αγών. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο 15 Ιουλίου – 31 Οκτωβρίου 2004, 171 αρ. 62 (στο Ε. Κακαρούγκα-Στασινοπούλου), Αθήνα: ΥΠ.ΠΟ.
music