Βοιωτικός υστερογεωμετρικός κρατήρας με σκηνή πυγμαχίας

Στις δύο πλευρές του αγγείου απεικονίζεται σκηνή πυγμαχίας. Στο κέντρο της παράστασης δύο άνδρες πυγμαχούν, φορώντας πυκτικό ιμάντα στο ένα χέρι, ενώ χειρονομούν με το άλλο. Τη σκηνή πλαισιώνουν άνδρες που κρατούν άλογα από τους χαλινούς και είναι ζωσμένοι με ξίφη που κρέμονται από τελαμώνες (ζώνη όπου στερεώνονται τα όπλα). Στο πεδίο, γεωμετρικά παραπληρωματικά κοσμήματα.

Το αγώνισμα της πυγμαχίας, ένα από τα παλαιότερα και πιο αγαπητά στον ελληνικό χώρο αγωνίσματα, αναφέρεται στην Ιλιάδα (Ἰλιὰς, Ψ 664-691). Οι πυκτικοί ιμάντες (στρόφια ή μειλίχαι) ήταν απαραίτητοι για την προφύλαξη των δακτύλων και των αρθρώσεων κατά το αγώνισμα και κατασκευάζονταν συνήθως από δέρμα βοδιού. Όσο για την παρουσία των αλόγων, η εκτροφή τους στις αρχαίες ελληνικές πόλεις αποτελούσε χαρακτηριστικό οικονομικής ευμάρειας και σύμβολο εύπορης κοινωνικής θέσης.

speak icon
  • Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αρ. ευρ. ΕΑΜ Α 12896
  • Περ. 690 – 670 π.Χ.
  • Ύψ. 0,34 μ. Διαμ. χείλους 0,285 μ.
  • Πηλός
  • Προέλευση: Θήβα. Κατασχέθηκε από τη συλλογή Ρουσοπούλου.
Βιβλιογραφία
  • Coldstream, J. N. (1968). Greek Geometric Pottery, pp. 201-210, pl. 44 g, j, London: Methuen.
  • Καλτσάς, N. (Επιμ.), (2004). Αγών. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο 15 Ιουλίου – 31 Οκτωβρίου 2004, 216, αρ. 106, (στο Ε. Κακαρούγκα-Στασινοπούλου), Αθήνα: ΥΠ.ΠΟ.
  • Τζάχου-Αλεξανδρή, O. (Επιμ.), (1989). Το Πνεύμα και το Σώμα. Οι αθλητικοί αγώνες στην αρχαία Ελλάδα. Κατάλογος της Έκθεσης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, 15 Μαΐου 1989-15 Ιανουαρίου 1990, 128, αρ. 24, (στο Ρ. Προσκυνητοπούλου), Αθήνα: ΥΠ.ΠΟ.
music