Ειδώλιο δισκοβόλου

Ειδώλιο αθλητή, που ζυγίζει τον δίσκο πάνω από την κεφαλή, πριν από την τελική φάση της ρίψης του δίσκου με το δεξί χέρι. Η επιγραφή «ΚΑΒΙΡΟ» στον αριστερό μηρό μαρτυρεί ότι το ειδώλιο ανατέθηκε στη θεότητα από κάποιον αθλητή, νικητή στο αγώνισμα της δισκοβολίας, για να την ευχαριστήσει. Ο θεός Κάβειρος και ο ακόλουθός του Παις ήταν μυστηριακοί θεοί, που λατρεύονταν στο ιερό τους στη Βοιωτία. Κατά την τέλεση της λατρείας τους οι νέοι υποβάλλονταν σε δοκιμασία, προκειμένου να αποκτήσουν γονιμότητα και ρώμη.

Η δισκοβολία καθιερώθηκε ως ένα από τα αγωνίσματα του πεντάθλου στους ολυμπιακούς αγώνες του 708 π.Χ. Οι δίσκοι ήταν αρχικά λίθινοι και αργότερα κυρίως χάλκινοι. Σπανιότεροι ήταν οι σιδερένιοι και οι μολύβδινοι. Η ποικιλία στο μέγεθος και το βάρος τους σχετίζεται με τον τόπο τέλεσης των αγώνων και την ηλικία των αθλητών.

speak icon
  • Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αρ. ευρ. 7412
  • Περ. 480 – 450 π.Χ.
  • Ύψ. 0,19 μ.
  • Χαλκός
  • Προέλευση: Ιερό Καβείρων στη Βοιωτία
Βιβλιογραφία
  • Graef, B. (1890). Das Kabirenheiligtum bei Theben. V. Gegenstände aus Bronze und Blei, AM 15, pp. 365-374.
  • Heilmeyer W. D., Kaltsas, N., Gehrke, H. J., Hatzi, G., & Bocheer, S., (Eds), (2012). Mythos. Olympia Kult und Spiele, pp. 561, no.cat. 15/10 (in N. Palaiokrassa), Berlin: Prestel; Klassische Ausgabe Edition.
  • Καλτσάς, Ν. (Επιμ.), (2004). Αγών, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, 15 Ιουλίου - 31 Οκτωβρίου 2004, 200, αρ. κατ. 89, εικ. 89 (Ρ. Προσκυνητοπούλου), Αθήνα: ΥΠ.ΠΟ.
  • Kaltsas, N. (Ed.), (2004). Agon: The Spirit of Competition in Ancient Greece: an Archaeological Exhibition at the Capital Museum, Beijing, July 31 - October 14, 2008, pp. 169, no. 69 (R. Proskynitopoulou), Athens: Hellenic Minister of Culture.
  • Schmaltz, B, (1979). Metallfiguren aus dem Kabirenheiligtum bei Theben, pp. 154, no. 420, pl. 24, Berlin: Walter de Gruyter.
  • Thomas, R. (1992). Griechische Bronzestattuetten, pp. 29-30, fig. 18, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
music