Άλμα

Αγώνισμα πηδήματος σε μήκος. Αποτελούσε ένα από τα αγωνίσματα του πεντάθλου και δεν διεξαγόταν ως ανεξάρτητο. Από κινητική άσκηση για την υπερπήδηση εμποδίων ή τάφρων εξελίχθηκε σε αγώνισμα. Απαραίτητα όργανα για την εκτέλεση του άλματος ήταν οι αλτήρες, βάρη από λίθο ή μολύβι, τα οποία ο άλτης κρατάει και ταλαντεύει κατά το άλμα, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερο μήκος άλματος. Το μήκος, το βάρος και το σχήμα τους ποίκιλλε.

Διεξαγόταν στο σκάμμα του σταδίου, σε ανεσκαμμένο χώρο μήκους 50 ελληνικών ποδών (16μ.). Ο άλτης, κρατώντας τους αλτήρες, παίρνει φόρα και όταν φτάσει στον βατήρα, γραμμή στην αρχή του σκάμματος, πηδά με ταλάντευση. Λίγο πριν την πτώση, έφερνε τα χέρια του πίσω, χρησιμοποιώντας τους αλτήρες για εξώθηση. Πριν ακουμπήσει στο έδαφος πετούσε τους αλτήρες. Φρόντιζε να αφήσει ευκρινή ίχνη των πελμάτων του στο χώμα του σκάμματος. Τα αποτυπώματα των πελμάτων του σημαδεύονταν με τη σκαπάνη και μετρούνταν η απόστασή τους από τον βατήρα. Δεν είναι βέβαιο αν το άλμα ήταν απλό ή εις τριπλούν, αλλά από τα αναφερόμενα στις πηγές μήκη αλμάτων νικητών, θα πρέπει να ήταν εις τριπλούν.

speak icon

Ερυθρόμορφη κύλικα με παράσταση αθλητή με αλτήρες

Στο εσωτερικό εικονίζεται νεαρός αθλητής να σκύβει ανοίγοντας τον διασκελισμό του προς τα αριστερά κρατώντας στα προτεταμένα χέρια του αλτήρες, κατά τη φάση προετοιμασίας για το άλμα.

speak icon

Ερυθρόμορφο αλάβαστρο με παράσταση δισκοβόλου και άλτη

Στη μια όψη του αγγείου, απεικονίζεται γυμνός δισκοβόλος με λυγισμένο προς τα εμπρός το δεξί του πόδι, ενώ κρατά στα προτεταμένα χέρια του το δίσκο πριν από την ρίψη. Πίσω του στο έδαφος διακρίνεται η σκαλίδα, η αξίνα με την οποία ανακάτευαν το χώμα του σταδίου.

speak icon

Αττικός μελανόμορφος σκύφος με παράσταση άλτη

Στις δύο όψεις του αγγείου απεικονίζεται γενειοφόρος άλτης. Είναι γυμνός και γεροδεμένος και γέρνει ελαφρά προς τα εμπρός καθώς ετοιμάζεται για το άλμα, κρατώντας μακρούς αλτήρες στα λυγισμένα του χέρια.

speak icon

Αττικός ερυθρόμορφος κωδωνόσχημος κρατηρίσκος με παράσταση αθλητή

Στην κύρια όψη του αγγείου, απεικονίζεται μια αθλητική σκηνή. Ένας νεαρός αθλητής, γυμνός, ετοιμάζεται να πραγματοποιήσει άλμα εις μήκος, κρατώντας στα τεντωμένα χέρια του αλτήρες (ειδικά βάρη που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι άλτες για να επιτύχουν καλύτερο άλμα).

speak icon

Αττική ερυθρόμορφη οινοχόη με σκηνή προπόνησης στην παλαίστρα

Στο μέσον της παράστασης στέκει νεαρός ιματιοφόρος παιδοτρίβης. Στηρίζεται στη μακριά διχαλωτή του ράβδο και παρακολουθεί τον νέο αθλητή στα αριστερά, που ετοιμάζεται να κάνει το άλμα κρατώντας στα τεντωμένα του χέρια τους αλτήρες.

speak icon

Λίθινος αλτήρας άλματος

Πρόκειται για τον ένα από ζεύγος αλτήρων που χρησιμοποιούσαν οι αθλητές του (επιτόπιου) άλματος σε μήκος για να δώσουν μεγαλύτερη ώθηση στο σώμα τους. Συχνά οι αλτήρες αφιερώνονταν από τον αθλητή στον θεό μετά τη νίκη του στο αγώνισμα.

speak icon

Ενεπίγραφος αλτήρας

Αλτήρας σε σχήμα σχεδόν διπλού πελέκεως, το οποίο καθιστούσε το κράτημα σταθερό. Στη μια όψη, φέρει έμμετρη επιγραφή, χαραγμένη βουστροφηδόν (αρχαϊκό σύστημα γραφής με εναλλασσόμενη φορά). Από την επιγραφή μαθαίνουμε ότι ο Επαίνετος νίκησε στο άλμα με τη βοήθεια των αλτήρων.

speak icon

Ζεύγος αλτήρων σε σχήμα κάπρου

Ζεύγος όμοιων χυτών αλτήρων. Στην εξωτερική πλευρά διαμορφώνεται ανάγλυφα κάπρος με λυγισμένα τα πρόσθια πόδια, έτοιμος να επιτεθεί. Στο ρύγχος διακρίνεται χαυλιόδοντας από χαλκό. Κάθετη ταινία κατά μήκος του κεφαλιού δηλώνει τη χαίτη, ενώ σε χαμηλό ανάγλυφο αποδίδονται τα αυτιά και η ουρά.

speak icon