Ερυθρόμορφη κύλικα με παράσταση αθλητή με αλτήρες

Στο εσωτερικό εικονίζεται νεαρός αθλητής να σκύβει ανοίγοντας τον διασκελισμό του προς τα αριστερά κρατώντας στα προτεταμένα χέρια του αλτήρες, κατά τη φάση προετοιμασίας για το άλμα.

Οι αθλητές κρατούσαν βάρη άλματος, τους αλτήρες, συνήθως λίθινους ή μολύβδινους, βάρους από 1,5 έως 2 κιλά σε κάθε χέρι, και πηδούσαν με τα πόδια ενωμένα. Η ταλάντευση των βαρών προς τα πίσω δημιουργούσε αντίβαρο κατά την προσγείωση, ώστε να αποφεύγεται η πτώση προς τα εμπρός. Με αυτή την τεχνική ένας εξασκημένος αθλητής δεν θα μπορούσε να ξεπεράσει τα τρία μέτρα σε ένα μόνο άλμα.

Η αναφορά ότι ο Φάυλλος από τον Κρότωνα, ένας από τους μεγαλύτερους αρχαίους άλτες, πήδηξε 55 πόδια (16,3 μ.) και προσγειώθηκε έξω από το σκάμμα (Anthologia Palatina, 297), έχει οδηγήσει στη σκέψη ότι το άλμα σε μήκος ενδέχεται να ήταν πολλαπλό (πιθανώς πενταπλό), με τρόπο ώστε η θέση προσγείωσης του πρώτου άλματος να ήταν η αρχική θέση του επόμενου. Καθώς ένα πολλαπλό άλμα απαιτούσε άριστο συντονισμό των μελών και συγχρονισμό της κίνησης, το αγώνισμα συνόδευε επαγγελματίας αυλητής με τον ήχο διπλού αυλού.

speak icon
  • Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών
  • Μουσείο Αρχαίας Αγοράς, αρ. ευρ. P 1272
  • 510 π.Χ.
  • Ύψ. 0,052 μ. Διάμ. χείλους (με τις λαβές) 0,172 μ.
  • Πηλός
  • Προέλευση: Ανασκαφές Αρχαίας Αγοράς
Βιβλιογραφία
  • Matthieu, L., Dirk, De Clercq, & Willy, L. (2005). The ‘‘how’’ and ‘‘why’’ of the ancient Greek long jump with weights: A five-fold symmetric jump in a row?, Journal of Sports Sciences, October 2005, 23(10), pp. 1033 – 1043.
  • Moore, M, B. (1997). Attic Red-Figured and White-Ground Pottery. The Athenian Agora, Vol. 30, pp. iii–419, (no. 1571, pl. 148), The American School of Classical Studies at Athens.
  • Neils, J. & Stephen V. Tracy (2003). The Games at Athens, Vol. 25, Excavations of the Athenian Agora: Picture book, pp. 18, fig. 14, The American School of Classical Studies at Athens.
music