Ακόντιο

Αγώνισμα του πεντάθλου που προήλθε από το πανάρχαιο εκηβόλο όπλο που χρησιμοποιούνταν στο κυνήγι και στον πόλεμο. Το ακόντιο των αθλητών ήταν ένα ίσιο ξύλινο κοντάρι, με μήκος 1,5 – 2 μ., ίσο περίπου με το ύψος του αθλητή. Αντίθετα από το πολεμικό, δεν είχε μεταλλική αιχμή και για λόγους ασφαλείας δεν είχε οξείες απολήξεις. Στο κέντρο βάρους του ακοντίου, ο αθλητής στερέωνε έναν δερμάτινο ιμάντα 0,4 περίπου μέτρων, την αγκύλη, μια θηλειά που βοηθούσε στην αποτελεσματικότερη ρίψη. Σε αυτή περνούσε τον δείκτη και το μέσο δάκτυλο του χεριού, την τραβούσε και παίρνοντας τη σωστή θέση το εκσφενδόνιζε, δίνοντας έτσι μεγαλύτερη ορμή κατά την εκτόξευση.

Διεξαγόταν στο στάδιο, μπροστά σε έναν επιμήκη τρίπλευρο χώρο, στα όρια του οποίου έπρεπε να προσγειωθεί το ακόντιο, αλλιώς η βολή θεωρούνταν άκυρη. Ο ακοντιστής, αφού στερέωνε την αγκύλη στο χέρι του, άρχιζε να τρέχει κρατώντας το ακόντιο σε οριζόντια θέση δίπλα στο κεφάλι του. Όταν έφτανε κοντά στη βαλβίδα, τα σταθερό σημείο όπου θα πατούσε για να κάνει τη ρίψη, ανέκοπτε την ταχύτητά του, έστρεφε ελαφρά το κεφάλι και το σώμα του και έριχνε το ακόντιο με όλη του τη δύναμη. Το σημείο όπου έπεφτε το ακόντιο σημειώνονταν με καρφί ή με μικρό λάκκο και στη συνέχεια μετριόταν η απόσταση από την βαλβίδα για να σημειωθεί η επίδοση.

speak icon

Αττική ερυθρόμορφη λήκυθος με παράσταση ακοντιστή

Ένας νεαρός αθλητής ετοιμάζεται για ρίψη ακοντίου. Έχει ήδη περάσει τον δείκτη και τον παράμεσο του δεξιού χεριού στην αγκύλη, τη θηλιά από δέρμα που ήταν δεμένη στο κέντρο βάρος του ακοντίου, πιάνοντάς το από το άκρο με το άλλο χέρι.

speak icon

Αττική ερυθρόμορφη λήκυθος με παράσταση ακοντιστή

Ένας γυμνός νέος ετοιμάζεται να ρίξει το ακόντιο. Η μορφή έχει σηκώσει το ακόντιο σε οριζόντια θέση δίπλα στο πρόσωπό της πατώντας σταθερά με το αριστερό προβεβλημένο πόδι της.

speak icon

Ο Δορυφόρος της Μεσσήνης, άγαλμα νεαρού γυμνού αθλητή

Αποτελεί άριστης τέχνης μαρμάρινο αντίγραφο του χάλκινου Δορυφόρου του αργείου γλύπτη Πολυκλείτου (450 – 445 π.Χ.). Το πρωτότυπο έργο αποτελούσε το κατεξοχήν παράδειγμα της τέχνης του γλύπτη, δηλαδή ήταν η υλική ενσάρκωση του Κανόνα, όπου εκφραζόταν όλο το σύστημα της συμμετρίας των αναλογιών του ανθρώπινου σώματος.

speak icon