Πάλη

Από τα πιο παλιά αγωνίσματα που απαιτούσε σωματική δύναμη αλλά και τεχνική.

Εισήχθη για πρώτη φορά στην 18η Ολυμπιάδα, το 708 π.Χ., είτε ως ανεξάρτητο αγώνισμα είτε ως μέρος του πεντάθλου. Στην πάλη ως αυτόνομο αγώνισμα συμμετείχαν επαγγελματίες αθλητές με υπερφυσική δύναμη και μεγάλο σωματικό βάρος, αποτέλεσμα ειδικής δίαιτας, με τα οποία επιβάλλονταν στον αντίπαλο. Ως αγώνισμα του πεντάθλου διατηρούσε τον αρχικό τεχνικό χαρακτήρα του, συνδυάζοντας ταχύτητα, δύναμη, ευστοχία και ευκινησία.

Οι παλαιστές άλειφαν το σώμα τους με λάδι και αγωνίζονταν γυμνοί σε ειδικό σκάμμα, στο στάδιο. Τα ζεύγη των παλαιστών ορίζονταν με κλήρο.

Διακρινόταν στην ορθία ή ορθοπάλη ή σταδαία πάλη και στην αλίνδησι ή κύλισιν ή κάτω πάλη. Στην όρθια πάλη για να αναδειχθεί ο νικητής, έπρεπε να ρίξει στο έδαφος τον αντίπαλό του τρεις φορές. Στην κάτω πάλη δεν αρκούσε μόνο η πτώση. Ο αθλητής έπρεπε να απαγορεύσει, να αποδεχθεί δηλαδή την ήττα του σηκώνοντας τον δείκτη ή τον δείκτη και το μέσο δάκτυλο του ενός χεριού.

Οι ποικίλες λαβές των παλαιστών ήταν ιδιαίτερα σκληρές. Δεν επιτρεπόταν τα χτυπήματα, οι λαβές στα γεννητικά όργανα, το δάγκωμα και ο αγώνας εκτός των ορίων του σκάμματος.

speak icon

Βάση επιτύμβιου αγάλματος κούρου

Η βάση έχει τετράγωνο σχήμα και στην άνω επιφάνειά της υπάρχει βάθυνση για την ένθεση της πλίνθου του επιτυμβίου αγάλματος. Στις τρεις ορατές πλευρές της φέρει ανάγλυφες παραστάσεις άσκησης, παιχνιδιού και ανάπαυσης στο χώρο του γυμνασίου.

speak icon

Επιτύμβια στήλη με παράσταση παλαιστή

Απλή στήλη χωρίς πλαίσιο με το όνομα του νεκρού γραμμένο στο άνω μέρος της: «ΑΓΑΚΛΗΣ ΦΡΥ[ΝΙΧ]Ο». Εικονίζεται ένας όρθιος, ώριμος σε ηλικία, γενειοφόρος, γυμνός αθλητής στραμμένος προς τα δεξιά.

speak icon

Παναθηναϊκός αμφορέας

Στην μια όψη, εικονίζεται η Αθηνά Πρόμαχος, στραμμένη προς τα αριστερά, με γοργόνειο ως επίσημα (σύμβολο) στην ασπίδα της. Φοράει περίτεχνο χιτώνα, επενδύτη και την αιγίδα της.

speak icon

Μαρμάρινη κεφαλή αφηρωισμένου αθλητή στον τύπο του Ηρακλή

Μαρμάρινη αγένεια κεφαλή αγάλματος νικητή, πιθανόν στο παγκράτιο ή την πάλη. Τα εξιδανικευμένα χαρακτηριστικά του προσώπου υποδηλώνουν τις σχολές των σπουδαίων γλυπτών Σκόπα ή Λύσιππου.

speak icon