Παγκράτιο

Εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην 33η Ολυμπιάδα το 648 π.Χ.

Αγώνισμα βίαιο, που συνδυάζει και χρησιμοποιεί όλα τα τεχνάσματα και τα χτυπήματα της πυγμής, αλλά με γυμνά χέρια, και της πάλης. Έχει τις αρχές του στη συμπλοκή σώμα με σώμα και στην επιθυμία της τελικής εξουδετέρωσης του αντιπάλου.

Υπήρχαν δύο είδη παγκρατίου: Το κάτω παγκράτιον, στο οποίο ο αγώνας συνεχιζόταν ακόμα κι όταν οι αθλητές βρίσκονταν στο έδαφος και το ἄνω ή ὀρθοστάδην παγκράτιον, στο οποίο οι αθλητές αγωνίζονταν μόνο όρθιοι, γι’ αυτό και ήταν λιγότερο βίαιο και το προτιμούσαν στις προπονήσεις.

Οι κανονισμοί του παγκρατίου επιτρέπουν κάθε είδους χτυπήματα, λακτίσματα και λαβές. Νικητής θεωρείται όποιος εξαναγκάσει τον αντίπαλό του να απαγορεύσει, να εγκαταλείψει δηλαδή υψώνοντας ένα ή δύο δάκτυλα. Απαγορεύονταν μόνο το δάγκωμα, και το να βάλει ένας αθλητής το χέρι ή το δάχτυλό του στο στόμα, τη μύτη, ή το μάτι του αντιπάλου του.

Αν και επρόκειτο για αγώνισμα σκληρό και απάνθρωπο, οι περιπτώσεις ατυχημάτων και ωμής βίας περιορίζονται κυρίως στις μεταγενέστερες περιόδους των αρχαίων ολυμπιακών αγώνων, όταν ο επαγγελματισμός είχε πια αμβλύνει το αθλητικό ήθος.

Στο παγκράτιο διακρίνονταν οι ρωμαλέοι αθλητές, αλλά και οι μικρόσωμοι, που με ευλυγισία απέφευγαν τα επικίνδυνα χτυπήματα, ενώ απαιτούνταν και πονηριά για να επιτευχθούν καίρια χτυπήματα στον αντίπαλο.

speak icon

Παναθηναϊκός αμφορέας

Στην μια όψη, εικονίζεται η Αθηνά Πρόμαχος, στραμμένη προς τα δεξιά. Περιβάλλεται από κίονες, πάνω στους οποίους διακρίνεται το αγαλματικό σύμπλεγμα της Ειρήνης με τον Πλούτο, έργο του γλύπτη Κηφισοδότου.

speak icon

Άγαλμα του Αγία από το σύνταγμα–ανάθημα του Δαόχου

Μαρμάρινος ανδριάντας του παγκρατιστή Αγία. Ο γυμνός αθλητής στηρίζεται στο δεξί του πόδι. Στο πρόσωπο με τα εξιδανικευμένα χαρακτηριστικά κυριαρχούν τα βαθιά μέσα στις κόγχες μάτια, η πλατιά μύτη και τα σαρκώδη χείλη. Η κοντή κόμη αποδίδεται με πυκνούς βοστρύχους.

speak icon

Τιμητική επιγραφή ανώνυμου αθλητή

Στο εσωτερικό δώδεκα ανάγλυφων στεφανιών ελιάς αναγράφονται οι αγώνες στους οποίους νίκησε ο αθλητής. Το όνομά του δεν έχει διασωθεί, αναγράφεται όμως ότι αγωνιζόταν στην πυγμαχία και το παγκράτιο, ένα συνδυασμό ελεύθερης πάλης και πυγμαχίας.

speak icon